Brian Eno – Oblique strategies

Er zijn van die momenten dat je midden in een creatief proces ineens stilvalt en niet weet hoe verder te gaan. Of erger nog, je weet niet hoe te beginnen. Da Vinci helpt je wel op weg door te  ‘doen wat je kent’, maar soms is er grover geschut nodig. Brain Eno (wereldberoemd als producer van Paul Simon, Coldplay en U2 maar ook bekend als toetsenist van Roxy Music en natuurlijk als geluidskunstenaar) maakte samen met Peter Schmidt (toen bekende schilder in Engeland) in 1975 het kaartenpaket Oblique Strategies waarin oplossingen werden gegeven om ideeën op gang te brengen.

https://www.lost-painters.nl/oblique-strategies-brian-eno-peter-schmidt/

Ik zag het toevallig ergens bij Whatspace voorbij komen en bedacht me ineens hoeveel gebruik ik hier ooit van maakte. Dus ook even delen hier. Er zijn van die momenten […]

In 1970 creëerde Peter Schmidt “The Thoughts Behind the Thoughts”, [4] een doos met 55 letterzetsel gedrukt op afgedankte prints die zich in zijn studio ophoopten en die nog steeds in bezit is van Eno. Eno, die Schmidt al sinds eind jaren zestig kende, had zelf een soortgelijk project uitgevoerd (dat hij met de hand op een aantal bamboekaarten had geschreven en in 1974 de naam “Oblique Strategies” kreeg). Er was een aanzienlijke overlapping tussen de twee projecten, en dus voegden Schmidt en Eno hen eind 1974 samen in één pakket en boden ze algemene verkoop aan. De set maakte drie gelimiteerde oplagen voordat Schmidt begin 1980 plotseling was overleden, waarna de kaartspellen nogal zeldzaam en duur werden. Zestien jaar later overtuigde softwarepionier Peter Norton Eno ervan om hem een ​​vierde editie te laten maken als kerstcadeaus voor zijn vrienden (niet te koop, hoewel ze af en toe op de veiling verschijnen). Eno’s beslissing om de kaarten opnieuw te bekijken en zijn samenwerking met Norton bij de herziening daarvan wordt gedetailleerd beschreven in zijn boek A Year with Swollen Appendices uit 1996. Met publieke belangstelling voor de kaarten onverminderd, heeft Eno in 2001 opnieuw een nieuwe reeks Oblique Strategies-kaarten geproduceerd. Het aantal en de inhoud van de kaarten variëren afhankelijk van de editie. In mei 2013 werd een beperkte oplage van 500 dozen uitgegeven, in bordeauxrood in plaats van zwart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oblique_Strategies

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s